Till min älskade dotter




Älskade barn

Ingen handbok om livet jag har att skänka
där det enkelt föreskrivet står.
Hur du bör handla och tänka
men en mammas tankar och råd du får.

Det står i stjärnorna skrivet
ett öde speciellt tillägnat dig.
Det kommer olika vägval i livet
vad som väntar det vet du ej.

Tänk efter på det du säger och gör
vilka konsekvenser ditt handlande får.
Du alltid ett steg framåt blicka bör
så ingenting oklart för dig står.

Vara bara dig själv och inta ej en roll
du har styrkan att din egen väg vandra
Man kan inte alltid över livet ha kontroll
att fela är mänskligt älskade barn

En mammas kärlek består av det starkaste band
även när du med hårda ord mig beskjuter
Jag sträcker då hjälpande ut en hand
och dig med min kärlek omsluter

Även en mamma har dagar så trista och grå
förlåt om jag ryade ej lyssnade på vad du sa.
Mitt vackra och kloka barn jag älskar dig så
vara vänner och inte bråka är ju att föredra.

När allting känns hopplöst och svårt
låt mig få ledsaga dig på rätt spår.
När livet ter sig orättvist och hårt.
låt mig få smeka bort din tår.

Du är den dyrbaraste skatt jag har
och släpper försiktigt om dig taget
På egna vingar iväg du far
lämnar trevande det trygga bohaget

Vad som än händer finns jag alltid här
aldrig jag dig någonsin sviker.
Varthän livet iväg med dig bär
aldrig jag från din sida viker


Älskar Dig / Mamma

Denna dikt är skriven av MALIN STENBERG
http://tonarsmorsans.blogg.se/

Tack för lånet!




Kommentarer
Postat av: Anonym

Den dikten var väldigt vacker, så sann för de förstår nog inte hur mycket vi älskr dem kram Lena

2009-06-04 @ 18:17:41
Postat av: Helena

Så otroligt vacker. Lilla fina Julia växer så snabbt.

/Hella

Postat av: Sue

Ljuvlig! dessa små underverk som tenderar att få egna vingar så snabbt. ´Det är bara hopas på att rötterna är väl förankrade i jorden/hemmet. Eller hur?

2009-06-06 @ 22:31:46
Postat av: Malin

TACK så glad jag blev över din källhänvisning där du skrev att du funnit denna dikt på nätet. Det är nämligen jag som skrivit denna dikt till min tonårstjej. Klart du får låna den då =) Min dikt sprids på nätet i en väldans fart vill jag lova. Jag surfar på den & lämnar ett litet fotavtryck...alla är inte lika ärlig som du, tyvärr

Varma Hälsningar från en glad Malin

2010-11-18 @ 01:24:32
URL: http://tonarsmorsans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback